2015. december 6., vasárnap

Balassi Bálint vallásos költészete - IRODALOMTÉTEL





  • körülbelül egy évszázaddal Janus Pannonius után - a magyar reneszánsz második fontos költője
  • míg Janus Pannonius az első színvonalas magyar költőnk, addig Balassi az első jelentős magyarul író magyar költőnk
  • elsősorban katona volt, s csak utána költő
  • verseit 3 témakörbe szokás sorolni: 1. szerelmes versek, 2.  istenes vagy vallásos költemények  3.katona vagy vitézi énekek (az utóbbiból valójában csak egy van, ezért sokan vitatják ennek a kategóriának a jogosságát)
  • megnehezíti a Balassi-életmű pontos megismerését, hogy valószínűleg sok szöveg még most sem került elő (pl. a Szép magyar komédiára is csak az 1950-es években bukkantak rá)
  • Balassi életében csak fordítása, a Füves kertecske (Beteg lelkeknek való füves kertecske) jelent meg

  • a szerelmes verseit valószínűleg kötetben képzelte el – számozva, a reneszánsz hagyománynak megfelelően – a 3x33 verset a 99 soros Himni tresszel zárta volna ; szerelmi tárgyú versei a költő életében is terjedtek kéziratos formában; a XVII. században előszeretettel másolták a deákok is à szövegromlás (ez ellen: nótajelzésakrosztikon) – a XIX. századig lappangtak ezek a versek pl. Balassi Bálint énekei Romai János keze írása alatt – ez Rákóczi György birtokában volt; Zrínyi Miklós könyvtárában pedig: Balassi Bálint fajtalan éneki (elveszett) à a nemesek nagyra tartották Balassi költészetét

  • istenes verseit tanítványa, Rimay János adta ki először saját verseivel egyszerre; Balassi és Rimay istenes énekei (vallásos műveit nem rendezte ciklusokba Balassi)
  • a középkori himnuszok, de még a protestáns prédikátorköltők versei is közösségi érvényű és érdekű megszólalásokat tartalmaznak - Balassi mint egyén, és nem mint egy ember a sokból szól Istenhez
  • Balassi kényszerűségből katolizált, de vallásos lírája ettől nem változott (pl. nem ír a katolikus vallásra jellemző szentekről)


Kiben bűne bocsánatáért könyörgett akkor, hogy házasodni szándékozott



  • a vers „az maga kezével írt könyvében” a 33. (Balassi-kódex) à lezárja az ifjúkori költeményeket; az előtte lévőről ezt írja a kódex másolója: „ezek az énekek, kiket Balassi Bálint gyermeksígétűl fogva házasságáig szerzett” - lezárja az első ciklust, s egy életszakaszt is, illetve egy újat nyit
  • a vers a bűnbánat és a gyónás (?) éneke
  • Dobó Krisztinát, unokatestvérét vette el egy istentiszteletet követően, minden ceremónia nélkül; a házasságkötés után elfoglalta Sárospatak várát, felesége „hozományát”; a rokonságra való tekintettel a házasságot érvényteleníteni kellett
  • a versben megfogalmazza, hogy szégyenli minden eddigi bűnét, s Isten jóságára, bocsánatára számít
  • a vers alanya Balassi lelke; a lélek „tétova bujdosik, mint madár nagy szélvészben „, s ő kér bocsánatot Istentől
  • az 1-5. versszak ostorozó önvádat fogalmaz meg (felsorolja bűneit, hitetlenségét, bevallja: nincs semmi érdeme)
  • a 6-10. versszakban könyörög: arra panaszkodik, hogy sok kísértés éri a világban, de ha az Úr segítené őt, ellenállna a kísértésnek – az ember Isten nélkül képtelen ellenállni a világ csábításának
  • azzal érvel a bűnbocsánat mellett, hogy Isten „mit használ” azzal, ha őt kárhozatra juttatja; ha az emberek nem vétkeznének, Isten nem lehetne sohasem irgalmas (a 11-15. versszakban érvel a bűnbocsánat mellett)
  • Balassi vallásos költészetére jellemző, hogy nem egy általános emberi problémát, hanem saját, egyéni baját viszi az Úr elé: azért kér bűnbocsánatot, hogy megtisztulva házasodhassék
  • a versfőkből (a versszakok első betűiből) kiolvasható a Balassi Bálinthé felirat (akrosztikon)
  • verselése ütemhangsúlyos
  • a 13. versszakban megszólítja saját lelkét (eddig E/3-ban írt róla): „térj azért én lelkem kegyelmes Istenedhez
  • a záróversszakban összefoglalja még egyszer a
    • lelki válságot és keserűséget („tusakodván ördöggel”)
    • bűnbánó őszinteséget („bűnöm bánkódván”)
    • és a lelki megnyugvást, illetve reményét („várván Úr kegyelmét fejemre szent lelkével”)


Adj már csendességet…



  • a vers könyörgés (a könyörgés kritériumai: 1.olyanhoz kell szólnia, akinek hatalmában áll teljesíteni a kérést à Isten; 2. tárgya nem mindennapi à lelki nyugalomért könyörög)
  • besorolható a himnuszhoz is, melynek típusai: könyörgő, fohászkodó; dicsőítő
  • E/2 felszólító módú igealakok sorából áll a költemény à nem egyszerűen kér és könyörög, hanem szinte követel; vagy: csak könyörgésének akar nyomatékot adni
  • szerkezete: 1-2. versszak: expozíció – az odafordulást, a könyörgés tárgyát tartalmazza (2. versszak: halmozás: „őrizd, ne hadd, ébreszd” - sürgetés)
  • 3-6 versszak: érvelés: miért adjon neki Isten lelki békét
  • már a 2. versszakban elkezdi az érvelést: régóta szenved, épp ideje a békés időknek; „Adj már csendességet…”
  • az érvelés alapja (ahogyan az előző versben is): Isten irgalmára, jóságára hivatkozik
  • nyomós érvként használja azt is, hogy Isten a fiát áldozta őérte: ez nem lehet hiábavaló
  • az érvelésnél költői kérdéseket használ (melyekre a válasz Isten kegyelme lehet)
  • (ellentét: „irgalmad végtelen, de bűnöm éktelen”)
  • 7-8. versszak megismétli a könyörgést úgy, hogy szinte biztosnak látszik a sikere (ez a rész a legsikerültebb pl. metaforákkal teli)
  • versforma: ütemhangsúlyos  (6aI6aI4b    6cI6cI4b)
  • felfogható csonka Balassi-strófának (az eredeti: 6aI6aI7b    6cI6cI7b    6dI6dI7b)
  • zsoltárparafrázisai az eredeti bibliai szövegek szabad, lírai feldolgozásai (az egyházi szövegekkel szemben a hangsúly itt is a személyességen van) à talán ezért nem váltak a protestáns énekeskönyvek részeivé (kivéve hármat)


lehetséges befejezések



  • mennyit, miben változott Balassi vallásos költészete a középkori himnuszköltészethez képest? - összefoglalás a fentiek alapján
  • istenes versek a magyar irodalomban pl, Ady költészetében
  • mennyire aktuálisak ezek a versek a mai ember számára
  • van-e jelentősége Balassi katolizálásának

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése