2014. április 1., kedd

A barokk eposz sajátosságai, eposzi kellékek Zrínyi Miklós Szigeti veszedelmében - IRODALOMTÉTEL



  • két Zrínyi Miklóst is jegyez a magyar irodalomtörténet:
    • Zrínyit, aki 1566-ban védte Szigetvárt a török ellen
    • illetve az ő dédunokáját, a hadvezért és barokk költőt, aki dédapjának, a szigetvári hősnek állít emléket eposzában
  • a történelemben a család több tagja is fontos szerepet játszott: a költő öccse, Zrínyi Péter a Wesselényi-mozgalomban vett részt, Zrínyi Ilona (II. Rákóczi Ferenc anyja) Munkács várát védte
  • a dalmát családból származó Zrínyi Habsburg-hű nevelést kapott (Pázmány Péter is tanára volt)
  • elsősorban hadvezér volt; felismerte: Bécsnek nem áll érdekében a magyar fegyveres erők összefogása, egy ütőképes nemzeti haderő felállítása, ezért ennek létrejöttét mindenképpen akadályozni próbálják; szükséges: nemzeti összefogás a törökök és az osztrákok ellen is
  • Zrínyi a déli végek főparancsnoka, horvát bán, 1663-ban a magyar haderők vezetője Muraköz sikeres megvédéséig; másodsorban: költő, író
  • művei:
    • Tábori kis tracta (értekezés a korszerű hadseregről)
    • Vitéz hadnagy (az ideális katonáról)
    • Mátyás király életéről való elmélkedések (az egység , a nemzeti király fontossága fogalmazódik meg benne); (Zrínyinek Mátyás király volt a példaképe; Kölcseynek pedig Zrínyi, ld. Zrínyi dala, Zrínyi második éneke)
    • Az török áfium ellen való orvosság (röpirat) – benne: „Ne bántsd a magyart!”; a magyarság bírálata; a nemzetet szólítja meg; kell:  egység – egyetlen esélye a magyar nemzetnek, ha összefogja saját erőit, nem várva segítséget senkitől
    • Szigeti veszedelem

Szigeti veszedelem

  • az Adrirai tengernek syrenája c. kötetben jelent meg
  • egy tél alatt született (1645-46), amikor Zrínyi nem harcolt
  • forrásai: itáliai szerzők művei, magyar krónikák, Homérosz, Vergilius
  • műfaja: eposz
  • az eposz a barokk korban újra népszerű (pl. John Milton: Elveszett Paradicsom; Torquato Tasso: A megszabadított Jeruzsálem – ebből Zrínyi sokat merített - Arany János: Zrínyi és Tasso – akadémiai székfoglaló)
  • a barokk a katolikus egyház megújulási mozgalma, az ellenreformáció eszköze; jellemzői pl. érzelmi telítettség, szenvedélyesség, monumentalitás, nagy méretek, mozgalmasság, dinamika, festőiség, túldíszítettség, ragyogás, pompa; a valóság nyers ábrázolása helyett a színpadiasság, retorikus pátosz; célja: meghökkentés, gyönyörködtetés –ezekre az eposz mind alkalmas
  • az eposz egy nagy horderejű eseményt mesél el, ahol egy nagyobb közösség (pl. egy nemzet) sorsa dől el; szerepelnek benne hősök, istenek - a Szigeti veszedelem Szigetvár ostromáról szól, de nem csak a várvédők, hanem a magyarság, sőt az egész keresztény világ sorsa is a tét; a várvédő Zrínyi athleta Christi, azaz a barokk keresztény lovageszmény megtestesítője
  • eposzi kellékek – az antik eposzokhoz hasonlóan – itt is megtalálhatóak, de valamelyest módosultak a barokknak megfelelően
  • eposzi kellékek
    • propozíció (a téma megjelölése)
      • Fegyvert s vitézt éneklek” („Arma virumque cano.” – Vergilius: Aeneis)
      • téma: harc, egy vitéz története
      • eddig a szerelemmel foglalkozott a narrátor, most azonban a harcról ír: „küszködtem Viola kegyetlenségével”
    • in medis res (a dolgok közepébe vágva) kezdődik a vezérek veszekedésével (Demirhám és Delimán) (ld. Akhilleusz és Agamemnon vitája az Íliászban)
    • invokáció (segélykérés)
      • nem az antik mitológia alakjaitól kér segítséget, hanem egy keresztény szenttől: Máriától, Magyarország védőszentjétől
      • (az Odüsszeiában a múzsa, az Íliászban az istennő segít)
    • enumeráció (seregszemle) – az 1. és az 5. ének
    • epitheton ornans (állandó/díszítő jelzők) nem következetesen használja Zrínyi az állandó jelzőket, viszonylag ritkán fordulnak elő (pl. szép Juranics, vitéz Farkasics)
    • deus ex machina (isteni beavatkozás)
      • az invokációhoz hasonlóan itt is a keresztény kultúrkörhöz tartozó lényekkel találkozhatunk pl. angyalokkal
      • az utolsó ének olyan, mint egy „barokk festmény”: Zrínyiért leszáll Gábriel angyal és felviszi a mennybe, majd a többi hősi halott vitézért is angyalok jönnek (vö. Roland-ének)
  • a műben egyaránt vannak valós és kitalált személyek; szépirodalmi műről van szó, tehát nem kérhető számon a történelmi hűség
  • a valóságban Szulimán egy betegségben halt meg, az eposzban Zrínyi öli meg, vele viszont egy ágyúgolyó végez (az igazán nagy hősnél – aki egy közösségért harcol -nem lehet nagyobb, és szükséges, hogy legyen egy hozzá méltó ellenfél) pl. Hektór - Akhilleusz - nyíl; Harry Potter, Batman
  • bár az eposzban is a törökök nyerik meg a csatát, az erkölcsi győzelem Zrínyiéké
  • Zrínyi nem csak a hazáért, hanem a keresztény hitért, Istenért is harcol, ezért (is) nagyobb az ellenfeleinél

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése