Ez a tétel itt is elolvasható.
Ha
tudod, mi a vers
műfaja, írhatsz arról, mennyire felel meg a vers a műfaj sajátosságainak,
ha pedig eltér, miben és miért.
Például:
Kölcsey
Ferenc: Huszt
(epigramma) – valóban rövid és tömör, de nem felel meg az ókori hagyománynak
abból a szempontból, hogy nem sírfelirat. Disztichonos (esetleg a disztichont
egy sorban, röviden jellemezheted). A csattanó az utolsó sor („Hass,
alkoss […]”), ami egy tanács, a vers legfőbb „üzenete”.
Petőfi
Sándor: Egy
gondolat bánt engemet… (rapszódia) – hullámzó érzéseket, gondolatokat fejez
ki. Három részből áll, amelyek így követik egymást: nyugalmas, zaklatott,
nyugalmas. A hullámzó, zaklatott érzelmeket tükrözi a mondatok, sorok váltakozó
hosszúsága is.
Arany
János: Válasz
Petőfinek (episztola) – két költő valós levelezésének egyik
"levele" ez a vers.
Horatius:
Thaliarchushoz
(óda) – már nem jellemző az, ami a pindaroszi ódára: nem fontos, ki a megszólított,
nem őt dicsőíti. De: az ódának megfelelően magasztos hangvételű a mű. A
gondolatisága a lényeges.
Csokonai
Vitéz Mihály: Tartózkodó
kérelem (dal) – a dal a legkönnyedebb, legegyszerűbb lírai műfaj, a
rokokóra jellemző. Ez a mű egy szerelmi dal, udvarló vers, a szerkezete is
egyszerű.
Assisi
Szent Ferenc: Naphimnusz
(himnusz) – dicsőítő (a himnusz másik típusa a fohászkodó, amiben a fohász
paranccsá is válhat, például Balassinál: Adj már csendességet)
Radnóti
Miklós: Hetedik
ecloga (ekloga) A régi, theokritoszi eklogákra az idill jellemző, Vergilius
viszont már az idill hiányáról ír. Radnóti a IX. Vergilius-ecloga fordításakor
kapott kedvet a műfajhoz, ő is az idill hiányát ábrázolja, csak természetesen
nem a vergiliusi korban, hanem a sajátjában (egykor: béke volt, azokkal
lehetett, akiket szeretett, ma: háború)
Előfordulnak kevert műfajú versek
is.
például:
Csokonai
Vitéz Mihály: A
Reményhez A megszólítás és az első versszak az óda sajátosságait mutatja
pl. magasztosan szól a reményhez, mintha egy személy lenne, nagy kezdőbetűvel
is írja. A második versszak dal, a vers vége pedig elégia (elveszett,
elérhetetlen értékekről ír, legfőképpen Lilláról) A klasszicizmusra a tiszta
műfajok jellemzőek, a műfaji keveredés már előremutat a romantika felé.
lásd még: a bevezetés; a cím; a szerkezet; a verselésről; rímek,alakzatok
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése